Kontaktirajte nas

VESTI

(PR)OSVETLJENI BICIKLISTI U NOVOM SADU

Objavljeno

on

Podatak da je u najboljem slučaju tek svaki peti biciklista u Srbiji noću pravilno osvetljen sigurno najviše brine vozače sa kojima delimo ulicu. Poslednjim istraživanjem “Novosadska biciklistička inicijativa” otkrila je da u “srpskom Amsterdamu” u odnosu na 2012. godinu pravilna osvetljenost biciklista skočila sa 25% na 42%. Ovom podatku treba dodati da gotovo 30.000 Novosađana i Novosađanki redovno vozi bicikl na mreži od oko 90 kilometara biciklističkih staza, dok je 2012. godine na ulicama bilo približno 10.000 biciklista.

Po važećem zakonu o bezbednosti u saobraćaju biciklista je noću i u uslovima smanjene vidljivosti dužan da koristi belo svetlo napred i crveno pozadi i kompleti najjeftinijih svetala mogu se nabaviti već za 300 dinara. Nepravilno osvetljen bicikl najčešće nema svetla, ima jedno svetlo ili svetla pogrešne boje. Loše prakse podrazumevaju da su svetla nečim pokrivena (duga odeća, torbe i slično) ili da su uperena previsoko ili prenisko saznaje “Novosadska biciklistička inicijativa”.

U toku istraživanja volonteri i volonterke Novosadske biciklističke inicijative  primetili su da muškarci neznatno više vode računa o pravilnoj osvetljenosti i da mlađi više vode računa o osvetljenosti od starijih. Najlošija situacija je među starijim biciklistima: u grupi “preko 60 godina” polovina biciklista nema nikakvo svetlo, dok je kod mladih u pitanju trećina. Iako se slobodnom procenom može doći do zaključka da u Novom Sadu ima oko 18.000 nepravilno osvetljenih biciklista, treba voditi računa da je u večernjim časovima u Novom Sadu prisustvo biciklista na ulicama manje nego u toku dana. Najstariji biciklisti na biciklističkim stazama u tom periodu čine manje od 10% populacije.

Veća popularnost gradskih bicikala takođe doprinosi ovom porastu broja osvetljenih biciklista, jer gradski bicikli za razliku od sportskih u prodaju dolaze sa svetlima, katadiopterima i zvoncem. U 2018. godini u Novom Sadu delom novca prikupljenim od saobraćajnih kazni grad Novi Sad je finansirao bilborde koji podsećaju bicikliste da su svetla noću obavezna.

Oko 80% biciklista u Srbiji noću ne koristi svetlo, što bi u nekim slučajevima moglo da ih košta oko 1.600 eura ili 15 dana zatvora.

Prema jednom od istraživanja Novosadske biciklističke inicijative, čak 80% noću biciklista nepravilno koristi svetlo na biciklu ili ga nema uopšte. Ovo znači i da bi oko 80% biciklista noću moglo biti kažnjeno, jer je zakonom predviđeno da “prilikom kretanja noću i u uslovima smanjene vidljivosti bicikl mora da ima upaljeno jedno belo svetlo na prednjoj strani i jedno crveno svetlo na zadnjoj strani”.

Često pitanje “kolika je kazna za vožnju bicikla bez svetla” ima različite odgovore. Ukoliko se zateknete noću, po magli, mećavi ili sličnim uslovima smanjene vidljivosti van naselja bez svetla, kazna varira od 10 – 20.000 dinara. Srpski parlamentarci usaglasili su se da je 3.000 dinara za vožnju bez svetla u naselju dovoljna kazna. Kaznu za neosvetljenu vožnju bicikla u naselju prati i nastavak: “kada se biciklista kreće putem u naselju gde postoji ulična rasveta”.
Kako srpski parlamentarci nisu predvideli kaznu za bicikliste u slučaju kada ne postoji ulična rasveta, primenjuje opšta kazna koja se odnosi na vozače vozila: od 100.000 do 200.000 dinara ili sa 15 dana zatvora biće kažnjen vozač “noću upravlja vozilom na neosvetljenom delu puta, a nema uključeno nijedno svetlo za osvetljavanje puta niti prednje poziciono svetlo” (član 330, stav 1, tačka 13 Zakona o bezbednosti saobraćaja). Ovo ponašanje je zakonom predviđeno za “teži prekršaj iz oblasti bezbednosti javnog saobraćaja”. Bitno je i napomenuti da se ova kazna ne odnosi na uslove smanjene vidljivosti.

 

Reklama

Tag