Kontaktirajte nas

VESTI

Poginuo pilot motornog zmaja, klub nije na spisku sertifikovanih klubova za obuku

Objavljeno

on

SUBOTICA – Pilot motornog zmaja poginuo je jutros oko 6,30 u blizini aerodroma “Bikovo”, kod Subotice. S.Dž. (39), iz Bajše kod Bačke Topole, upravljao je lakom letelicom “zmaj” i posle samo tri minuta od poletanja survao se u njivu, pored piste.

S.Dž. je bio na obuci za letenje motornim zmajem i do tragedije je imao 20 sati leta, piše Politika. Ovo mu je bio prvi samostalni let, rečeno je u aero-klubu “Ivan Sarić”, iz Subotice.

Očevici: “Kružio je oko piste, a potom pao”. Hitna pomoć je odmah stigla, ali je mogla samo da konstatuje smrt pilota.

“Pre tragedije leteo je sa svojim instruktorom i sve je bilo u redu. Letelica je bila u izvrsnom stanju”, rekli su za RTS u aero-klubu “Ivan Sarić”.

“Ivan Sarić” nije na spisku sertifikovanih klubova za obuku

Da bi aero-klub mogao da obučava pilote za letenje lakim vazduhoplovom, gde pripada i motorni zmaj, neophodno je da poseduje sertifikat Direktorata civilnog vazduhoplovstva Srbije (DCV). Sudeći po zvaničnim podacima, istaknutim na sajtu Direktorata, aero-klub “Ivan Sarić” posedovao je PPL licencu (dozvolu za obuku privatnog pilota), ali ne i sertifikat za obuku pilota ultralakih vazduhoplova.

Na sajtu Direktorata istaknuta je lista ovlašćenih centara za obuku pilota ultralakih vazduhoplova. Na spisku, koji je ažuriran 31. marta 2017. godine, nalazi se svega pet aero-klubova, od kojih su tri ovlašćena za obuke letenja motornimn zmajem. Nijedan od tih klubova nije “Ivan Sarić” iz Subotice.

InfoNet saznaje: Aero-klubu odbijen zahtev za dozvolu za motorne zmajeve

Aero-klub “Ivan Sarić” podneo je pre dva meseca Direktoratu za civilno vazduhoplovstvo zahtev za izdavanje dozvole za obuku pilota za letenje ultralakim letelicima, odnosno motornim zmajem, ali je njihov zahtev odbijen, nezvanično saznaje InfoNet Vojvodina. Ta informacija samo potvrđuje zvanične podatke, istaknute na sajtu Direktorata.

“Podneli su zahtev pre dva meseca i odbijeni su, jer nisu zadovoljili sve zakonom propisane uslove. Osim toga, obuku poginulog pilota obavljao je instruktor, koji jeste licenciran, ali njegova škola nema dozvolu za takvu obuku”, kaže izvor InfoNet-a.

Procedura podnošenja zahteva za dozvolu, kako saznajemo, podrazumeva nekoliko osnovih koraka. Između ostalog, klub koji podnosi zahtev, uz taj zahtev prilaže i spisak instruktora koji će tu obuku obavljati. Konkretno, AK “Ivan Sarić” dostavio je spisak instruktora, ali među njima nije bilo imena instruktora koji je obučavao pilota, koji je jutros poginuo.

Aeromiting NS, Foto: DEker

Istraga će, kaže izvor InfoNeta, utvrditi da li je instruktor operateru aerodroma prijavio jutrošnji let, što je obavezno. Potom, da li je klub, u čijem vlasništvu je motorni zmaj, bio upoznat sa tim da će on jutros poleteti, kao i sa tim da je instruktor držao časove obuke pilotu.

Naš izvor napominje da je aero-klub “Ivan Sarić” jedan od najstarijih i najboljih klubova u Srbiji i da je začuđujuće da su napravili jedan ovakav propust, koji je tragično završio.

Aerodrom „Bikovo” nalazi se šest kilometara jugoistočno od Subotice i koristi se za sportsko-školsko i trenažno letenje aviona i jedrilica, kao i skokove padobranaca.

U aero-klubu “Ivan Sarić” danas nismo uspeli da dobijemo izjavu u vezi sa činjenicom da njihove škole nema na spisku sertifikovanih od strane Direktorata za civilno vazduhoplovstvo.

Glavni istražitelj: U narednih 48 sati Odluka o pokretanju istrage

“Odluku o pokretanju istrage o udesu koji se jutros dogodio doneću u narednih 48 sati, iako zakon na to ne obavezuje Centar za istraživanje nesreća, ali je to moje diskreciono pravo u ovakvim slučajevima kada za ishod imamo pogibiju”, kaže u izjavi za InfoNet Vojvodina glavni istražitelj Centra za istraživanje nesreća u vazduhoplovstvu Nebojša Petrović.

Istraga bi trebalo da utvrdi najosnovnije okolnosti pod kojima je došlo do nesreće. To će biti na raspolaganju Radnoj grupi, koja će dalje utvrditi sve druge okolnosti usled kojih je došlo do nesreće, u kojoj je poginuo pilot S. Dž. (39), upravljajući motornim zmajem, koji se survao na njive samo tri minuta nakon poletanja.

Aeromiting NS, Foto: DEker

Odmah po dojavi, istražitelji Centra izašli su na teren.

“Jutros, po dobijanju informacije da je došlo do udesa, moj pomoćnik je došao na lice mesta i uviđaj na aerodromu je trajao do pre sat vremena. Prikupio je sve informacije, obavio uviđaj, preuzeo relevantnu dokumentaciju”, kaže Petrović za InfoNet.

Istragom će biti utvrđeno i da li je aero-klub “Ivan Sarić” posedovao dozvolu za obuku pilota na ultramalmh letelicama.

“Tek kad budemo analizirali sve izjave i ostale informacije koje sada posedujemo, ukoliko utvrdimo da određena dokumentacija nedostaje, poput dozvole za obuku, taj podatak ćemo zatražiti od Direktorata za civilno vazduhoplovstvo i tek tada sa sigurnošću možemo dati informaciju u vezi sa dozvolom”, kaže Petrović za InfoNet.

Centar za istraživanje nesreća u saobraćaju, kaže Petrović, utvrđuje tačne uzroke nesreće, sa osnovnim ciljem da se takvi udesi više ne ponavljaju.

Pilot i vlasnik pilotske akademije: “Nesreće se ne dešavaju često”

Aleksandar Marić, vlasnik privatne pilotske akademije “European Pilot Academy” kaže za InfoNet Vojvodina da se nesreće na motornim zmajevima ne dešavaju često, pre svega zbog rigoroznih standarda obuke i letenja.

“Kada su sve zakonske procedure u vezi sa obukom i letenjem sprovedene, šanse za nesreću su minimalne, praktično nepostojeće. Iskustvo govori da su skoro sve nesreće posledica odstupanja od pravila i propisa”, kaže Marić.

Aleksandar Marić, Foto: Privatna arhiva

Naš sagovornik naglašava da je nezahvalno u ovoj fazi, svega nekoliko sati nakon tragedije, dok istraga još nije završena, govoriti o uzrocima jutrošnje nesreće.

“Neka ranija iskustva govore da je u većini vazduhoplovnih nesreća uzročnik ljudski faktor. U ovom slučaju, od jutros, kada je poginuo pilot motornog zmaja, kod Subotice, trebalo bi da sačekamo makar preliminarni izveštaj Centra za istraživanje nesreća”, kaže pilot Aleksandar Marić.

“Neophodno 30-45 sati naleta, pre samostalnog leta”

Objašnjavajući proceduru organizovanja obuke za pilote za ultralake letelice, Marić kaže da minimalni uslovi zavise od same obuke koju instruktori sprovode.

“Za avione iz GA (general aviation) klase uslovi su znatno složeniji nego za, recimo, pilote motornih zmajeva ili paraglajdera. U svakom slučaju, svaki centar mora da ima aerodrom sa dozvolom na kome izvodi obuku, instruktore sa važećim dozvolama za obuku i vazduhoplove na kojima se izvodi obuka. Dakle, svaki centar mora da sprovede teorijsku i praktičnu obuku sa stručnim kadrovima. Osnovna teorijska obuka je od 70-130 časova, a praktična između 30-45 sati naleta, pre nego pilot krene samostalno da leti”, objašnjava Marić.

Aleksandar Marić, Foto: Privatna arhiva

Napominje da je neophodno da plan i program obuke odobri Direktorat za civilno vazduhoplovstvo.

“Obavezno je da se vodi odgovarajuća dokumentacija o samoj obuci, kao dokaz da je obuka sprovedena u meri i obimu koji je potreban. DCV u svom radu zaista savetima puno pomaže u radu centara, tako da je i sa te strane olakšana registracija i rad centara za obuku.”, kaže Marić.

Reklama

Tag